26 lutego 2003 roku uruchomiony został całkowicie przebudowany największy polski portal branży teleinformatycznej – www.IDG.pl. Oficjalne otwarcie IDG.pl w nowych szatach nastąpiło prawie dokładnie w trzy lata po uruchomieniu pierwszej wersji portalu stworzonego przez wydawnictwo IDG Poland S.A. (polski oddział największego koncernu medialnego IDG specjalizującego się w branży teleinformatycznej).
Jeden serwis o obszernej tematyce gromadzący pod jednym adresem wszelkie informacje publikowane przez media należące do wydawnictwa IDG Poland S.A. w znacznym stopniu upraszcza dostęp do rozproszonych informacji. IDG.pl udostępnia zawartość takich czasopism jak PC World Komputer, Computerworld, CXO, Digit, NetWorld, Kino Domowe oraz serwisów online Internet Standard, IT Partner, CyberJoy, JobUniverse, Informator IT będąc wiarygodnym i aktualnym źródłem informacji dla zróżnicowanych grup użytkowników. Jako jedyny serwis online na rynku IDG.pl obejmuje szerokie spektrum informacji (ponad 100 tysięcy dokumentów) przeznaczone dla przedsiębiorstw badania i analizy rynku, informacje o produktach, usługach, wydarzeniach, programy do pobrania itd.
\”Znaczną część zeszłego roku poświęciliśmy na analizy działania portalu oraz zbieraniu uwag naszych użytkowników dotyczących tego, jak IDG.pl może lepiej spełniać oczekiwania Czytelników”- mówi Michał Kreczmar, Wydawca Serwisów Online IDG Poland S.A.
Główne sekcje nawigacyjne serwisu właściwie nie uległy zmianie. Aktualności, Archiwum (dawniej sekcja Artykuły – gromadzi zawartość papierowych numerów ze wszystkich czasopism wydawanych przez IDG), FTP, Subskrypcje, Kiosk (w którym można zamówić prenumeratę czasopism IDG bądź wykupić dostęp do zasobów archiwalnych). Te elementy nawigacyjne są stale obecne na wszystkich stronach portalu, co w znacznym stopniu ułatwia nawigację.
\”Nowe IDG.pl będzie doskonałym miejscem do emitowania reklam zarówno tych kierowanych do bardzo szerokiego grona odbiorców – IDG.pl ma największy zasięg wśród naszych witryn – jak i bardzo szczegółowo profilowanych kampanii dla branży IT – uważa Dariusz Sokołowski, Szef Sprzedaży Online IDG Poland S.A. – Szczegółowe pogrupowanie tematyczne tekstów pozwoli nam na precyzyjne umieszczenie reklam naszych klientów w wydzielonych kontekstowo sekcjach.
Dzięki wykorzystaniu adserewera DART 5.0 obsługującego emisję reklam w portalu IDG.pl reklamodawcy znacznie łatwiej dotrą do wyselekcjonowanych grup użytkowników. Miesięczny zasięg IDG.pl przed zmianami wynosi prawie 400 000 unikalnych użytkowników oraz ponad 2 miliony odsłon. Oczekujemy, że po tych zmianach liczby te dynamicznie będą rosły i nasz zasięg dość szybko osiągnie 10% poziom ogółu polskich Internautów (wg danych ze stycznia 2003 SMG/KRC w Polsce jest około 5,88 miliona internautów). Dla reklamodawców, którzy będą potrzebowali jeszcze większego zasięgu przygotowaliśmy ofertę kampanii Run-of-Network na 12. naszych witrynach w tym na nowym IDG.pl.\”
Aktualności – IDG.pl pełnią kluczową rolę w informowaniu na bieżąco naszych użytkowników o zmianach zachodzących na rynku IT. W IDG AD 2003 udostępniamy więcej wiadomości o rozwiązaniach przeznaczonych dla przedsiębiorstw, więcej danych o technologiach, produktach, trendach i firmach kształtujących teraźniejszość oraz przyszłość IT w biznesie.
„Nowa wersja portalu agreguje w czytelny i staranny sposób treści prezentowane w poszczególnych serwisach internetowych i magazynach wydawnictwa IDG Poland. – uważa Krzysztof Arkuszewski Redaktor Naczelny PC World online. – Pod wspólnym szyldem użytkownicy znajdą teraz najświeższe aktualności, artykuły archiwalne oraz bogatą, liczącą blisko 70 GB, kolekcję programów i gier. Tym samym portal IDG.pl staje się wiodącym na polskim rynku źródłem wiadomości na temat branży IT, oraz produktów i usług teleinformatycznych.”
W Archiwum (poprzednio nazywanym Artykuły) gromadzimy zawartość papierowych numerów, ze wszystkich czasopism wydawanych przez IDG. Płatni prenumeratorzy naszych czasopism mogą bez problemów korzystać z zasobów archiwalnych. Wystarczy, że zalogują się w IDG.pl (jeśli mają już dostęp do archiwum odpowiedniego, prenumerowanego czasopisma) lub zarejestrują w Kiosk.idg.pl (w celu weryfikacji tożsamości oraz ważności zakupionej przez nich prenumeraty). Pozostali użytkownicy mogą wykupić w naszym Kiosku abonament na dostęp do zasobów archiwalnych interesujących ich czasopism.
Obszerna oferta newsletterów tworzonych przez redakcje wszystkich czasopism wydawanych przez IDG powinna spełnić najbardziej wyrafinowane wymagania użytkowników zainteresowanych informacjami z różnych segmentów rynku IT.
Kiosk to interaktywny system transakcyjny umożliwiający zamówienie przez Internet prenumeraty czasopism wydawanych przez IDG oraz sprawdzanie na bieżąco jej stanu. Nasi użytkownicy mogą także za jego pośrednictwem wykupić abonament na dostęp do zasobów archiwalnych naszych czasopism. W Kiosku sprzedajemy także numery archiwalne czasopism, książki, płyty DVD, sprzęt i akcesoria komputerowe, gry oraz oprogramowanie. Dzięki systemowi logowania płatni prenumeratorzy naszych czasopism mogą korzystać ze zintegrowanych zasobów archiwalnych naszych czasopism. Pozostali użytkownicy uzyskają dostęp do zasobów archiwalnych interesujących ich czasopism po wykupieniu w naszym Kiosku odpowiedniego abonamentu. W znacznym stopniu usprawniony został mechanizm wyszukiwania informacji w zasobach IDG.pl. Użytkownicy uzyskali dostęp do obszernej bazy danych aktualności, artykułów, porad, opisów produktów, programów do pobrania, recenzji książek i filmów DVD, ofert pracy, informacji o firmach itd.
„Nowa witryna IDG.pl jest najbardziej skomplikowanym serwisem spośród wszystkich witryn utrzymywanych przez IDG – uważa Krzysztof Cegliński Szef Pionu Programistycznego Projektów Internetowych IDG Poland S.A. – Wraz z nową witryną wprowadziliśmy system kompresji przesyłanych danych, dzięki któremu nasi odbiorcy mogą szybciej pobierać dane z naszych witryn. Niemałym wyzwaniem było też zbudowanie wielowymiarowego mechanizmu wyszukiwawczego jak i osiągniecie daleko posuniętej relacyjności prezentowanych danych (przy każdym tekście zamieszczonym na stronie przedstawiamy teksty powiązane tematycznie). IDG.pl zawiera dwie sekcje, które są wykorzystywane przez większość pozostałych witryn naszego wydawnictwa, sekcję FTP o popularności, której niech świadczy fakt że w chwili obecnej wykorzystuje ona 14 Mbps łącze (co zmusiło nas do uruchomienia dodatkowego łącza przeznaczonego tylko dla naszych prenumeratorów) oraz usługi subskrypcyjne, które codziennie rozsyłają około 130 tysięcy newsletterów subskrybowanych przez naszych odbiorców.
Równie istotnym elementem nowego IDG.pl jest mechanizm logowania i przyznawania dostępu do treści płatnych, który pozwala aktualnym prenumeratorom i osobom, które wykupią odpowiednią prenumeratę online w naszym Kiosku uzyskać dostęp do zamkniętych archiwów płatnych serwisów takich jak Computerworld, NetWorld czy też CXO.
Tym co z pewnością najbardziej mnie cieszy jest fakt, że wszelkie wspomniane nowe dla Nowe funkcje IDG.pl udało nam się wprowadzić bez większego wzrostu obciążenia serwerów pomimo tego że praktycznie 100% zawartości generowana jest dynamicznie.”
Nowe centra tematyczne: Komputery, Oprogramowanie, Internet, Biznes, Sieci, Peryferia, Podzespoły, Gry, Multimedia, MP3 oraz możliwość filtrowania zgromadzonych w nich tekstów wg rodzaju informacji pozwalają użytkownikom zainteresowanym konkretnym tematem na jeszcze szybsze dotarcie do interesujących ich treści.
„IDG.pl w swojej nowej odsłonie stanowi największe zgrupowane skryptów ASP, procedur SQL i kodu HTML wśród wszystkich serwisów internetowych naszego wydawnictwa – twierdzi Mariusz Mierzejewski Szef Pionu Webmasterskiego IDG Poland S.A. – Tworząc portal, który agreguje wszystkie teksty jakie kiedykolwiek zostały napisane wyprodukowane przez naszych redaktorów i dziennikarzy, główny nacisk położyliśmy na jego funkcjonalność. Już na etapie opracowywania koncepcji i projektowania funkcjonalności zapraszaliśmy do współpracy osoby z branży IT, zarówno związane jak i niezwiązane z samym projektem, a także osoby spoza branży. Każda sugestia lub pomysł były dokładnie analizowane i wdrażane. Staraliśmy się również, aby strony portalu wyglądały i działały tak samo w oknach najbardziej popularnych przeglądarek: MS Internet Explorer, Netscape, Mozilla oraz Opera niezależnie czy były one uruchamiane na systemie Windows, Linux czy też MacOS.
Już w chwili przygotowania pierwszych szablonów HTML działanie serwisu było testowane i kontrolowane na komputerach o różnych konfiguracjach oraz platformach systemowych. Współczesny serwis internetowy, to serwis z reklamami – bez nich nie ma szans na przeżycie. Możliwość sprawnego zamieszczenia różnych typów reklam w dowolnym miejscu i w dowolnych kombinacjach jest niewątpliwe istotnym atutem IDG.pl. Nie jest trudno zrobić ładną witrynę internetową, nie jest też trudno sprawić, żeby była ona czytelna dla użytkowników, problem pojawia się wtedy kiedy trzeba w serwisie pokazać dziesiątki tysięcy dokumentów, które do tej pory znajdowały się w osobnych serwisach, a teraz muszą pojawić się w jednym miejscu.\”
IDG Poland S.A.
Polski oddział największego na świecie międzynarodowego koncernu wydawniczego w branży komputerowej – International Data Group – wydającego 300 czasopism w 80 krajach świata. W Polsce IDG Poland wydaje tygodnik Computerworld (www.computerworld.pl), wraz z Raportami Computerworld (między innymi Computerworld TOP 200 – Polski Rynek Informatyczny i Telekomunikacyjny), magazyn kadry zarządzającej CXO (www.cxo.pl), miesięcznik PC World Komputer (www.pcworld.pl) wraz z wydaniami specjalnymi PC World Komputer Extra i PC World Komputer Special, miesięczniki NetWorld (www.networld.pl), Digit (www.digit.pl), Kino Domowe – Magazyn DVD (www.kinodomowe.idg.pl) oraz serwisy online Internet Standard (www.internetstandard.pl), IT Partner (www.itpartner.pl), serwis rekrutacyjny dla branży IT JobUniverse (www.jobuniverse.pl), Informator IT (www.informator.idg.pl), CyberJoy (www.cyberjoy.pl). IDG Poland jest również twórcą pierwszego polskiego portalu IT – IDG.pl (www.idg.pl).
