Jak polscy internauci korzystają z serwisów społecznościowych i czego oczekują od oficjalnych profili firm i marek na takich witrynach? Które strony oficjalne na Facebooku cieszą się największym zainteresowaniem internautów i co ma na to wpływ? Jakie wyniki finansowe osiągają wydawcy najpopularniejszych w Polsce serwisów społecznościowych? Na te i inne pytania odpowiadamy w nowej publikacji Internet Standard pt. „Social Media 2010”. Partnerem wydania raportu są Przelewy24, zaś partnerem branżowym Nasza Klasa.
<
p>Social Media 2010 to pierwsza edycja raportu serwisu Internet Standard poświęconego mediom społecznościowym. Nasza publikacja to cenne źródło informacji dla:
- osób odpowiedzialnych za komunikację w social mediach, marketing, PR i social shopping w firmach i organizacjach
- kadry zarządzającej w obszarze e-biznesu wykorzystującego media społecznościowe, engagement marketing i community building
- właścicieli firm internetowych działających na rynku social mediów
- przedstawicieli funduszy venture capital, business angels i osób inwestujących w takie przedsięwzięcia
Raport Social Media 2010 składa się z siedmiu części. W pierwszym rozdziale przygotowaliśmy kompendium wiedzy o mediach społecznościowych w Polsce i na świecie. Prezentujemy w nim m.in. wyniki oglądalności najpopularniejszych witryn tego typu, najświeższe dostępne dane finansowe oraz aktualny profil polskiego użytkownika social mediów.
W ubiegłym roku pierwsze miejsce pod względem wysokości przychodów w gronie wydawców serwisów społecznościowych w Polsce przypadło Naszej Klasie. Największa polska ?społecznościówka? wygenerowała prawie 63 mln zł obrotu i 18,5 mln zł czystego zysku. Mniej więcej dwie trzecie przychodu Naszej Klasy zanotowała w okresie od 1 stycznia 2009 r. do 31 marca br. grupa GG Network. Sporą niespodzianką może być jednak jej wynik netto ? spółka straciła na czysto ponad 6 mln zł.
Trzy kolejne rozdziały zawierają analizę wyników trzech badań. W drugiej części raportu omawiamy wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Gemius na reprezentatywnej próbie polskich użytkowników sieci. Wspólnie z Gemiusem sprawdziliśmy, jak internauci korzystają z witryn społecznościowych i jakie są ich oczekiwania wobec oficjalnych profili firm lub marek. Zadaliśmy im też pytania o dokonywanie zakupów na Facebooku i społecznościowe usługi mobilne.
W jakich celach najchętniej wykorzystujemy serwisy społecznościowe? Trzy czwarte użytkowników sieci ankietowanych przez Gemiusa deklaruje, że główną motywacją jest w tym wypadku podtrzymywanie kontaktu ze znajomymi. Trzech na pięciu internautów używa takich witryn do utrzymywania relacji ze znajomymi z pracy lub ze szkoły, ważną potrzebą okazuje się również oglądanie i komentowanie treści publikowanych przez innych użytkowników.
Korzystając z narzędzia FanPage Trender przygotowanego przez firmę SmartNet Research & Solutions przyjrzeliśmy się kilkudziesięciu profilom oficjalnym na Facebooku z wybranych kategorii (m.in. FMCG, Telekomunikacja, Media, Sklepy internetowe). Zbadaliśmy, które z nich cieszą się największym zainteresowaniem internautów i jakie czynniki mają na to największy wpływ. To badanie omawiamy w trzeciej części raportu.
Najprostszym porównaniem popularności fan page’ów jest oczywiście zestawienie liczby ich fanów. Największym zainteresowaniem na „polskim Facebooku” cieszy się obecnie strona serwisu Demotywatory.pl, którą do 9 grudnia br. polubiło prawie 480 tys. użytkowników. Kolejne fan page’e z grupy TOP 10 są wyraźnie mniej popularne i gromadzą od 200 tys. do 300 tys. fanów.
W kolejnym rozdziale analizujemy międzynarodowe badanie użyteczności Twittera przeprowadzone we wrześniu br. przez firmy należące do stowarzyszenia UX Alliance, w tym też polską agencję usability Symetria. Specjaliści z 17 krajów wcielili się w rolę użytkowników serwisu i nawiązali kontakt z dziesięcioma międzynarodowymi korporacjami na ich twitterowych profilach. Ocenili także wygląd firmowych profili w różnych krajach i jakość publikowanych na nich treści.
Piątą część raportu przygotowała Nasza Klasa. Przedstawiciele najpopularniejszej polskiej sieci społecznościowej prezentują w niej swoje podejście do działań marketingowych w social mediach, udzielają rad i wskazówek, a także prezentują przykłady udanych kampanii zrealizowanych na NK.pl.
Dwa ostatnie rozdziały raportu dotyczą popularnych obecnie trendów. Pierwszy artykuł poświęciliśmy wykorzystaniu społeczności w e-handlu (social commerce) oraz nowym pomysłom na e-commerce (zakupy grupowe, mobile commerce). W drugim zebraliśmy i opisaliśmy popularne aplikacje oferowane przez największe polskie platformy społecznościowe.
Zapraszamy do pobierania raportu Social Media 2010!
http://www.internetstandard.pl/whitepapers/1594/Raport.social.media.2010.html
