Łódź solarna wygrała wyścig w Berlinie

Dwadzieścia pięć łodzi napędzanych energią słoneczną z Holandii, Niemiec i Polski ścigało się w ostatni weekend w Niemczech. Łódź studentów z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, pracujących w kole naukowym Korab, wygrała wyścig na dystansie 30 km. W sprincie i slalomie nasza ekipa zajęła drugie miejsce. Dodatkowo politechniczny zespół zdobył pierwszą nagrodę specjalną za innowacyjną konstrukcję łodzi.

Z Niemiec studenci pojechali w poniedziałek, 27 czerwca do Holandii, gdzie wezmą udział w Dutch Solar Boats Challenge. Starty rozpoczynają się już w środę i potrwają do soboty.

Młodzi inżynierowie mają ambicję zawalczyć o złoto na tych zawodach. W ubiegłym roku z morderczych, tygodniowych regat Frisian Solar Challenge przywieźli zwycięstwo. Powrót planowany jest na niedzielę, 3 lipca.

– Najważniejsze dla naszej ekipy będą zawody w Holandii, dlatego, że tam od lat spotykają się najlepsi zawodnicy i konstruktorzy łodzi solarnych – opowiada dr inż. Wojciech Litwin, opiekun naukowy Korabia. – Będziemy mieli okazję przetestować w warunkach bojowych nowe rozwiązania konstrukcyjne, a zwłaszcza system pomiarowy, który ma pomóc w stworzeniu systemu racjonalnego zarządzania energią.

Najtrudniejszym dniem będzie piątek, 1 lipca, kiedy łodzie słoneczne będą ścigały się na słonym jeziorze na dystansie blisko siedemdziesięciu kilometrów. Ekipa spodziewa się silnego wiatru i wysokich fal, które przyjazne są raczej żeglarzom, ale dla delikatnych solarów stanowią duże ryzyko.

Jak było na zawodach w Niemczech ?

SOLARBOOTREGATTA 2011 odbyły się 25 czerwca nad malowniczym jeziorem około pięćdziesiąt kilometrów od Berlina. Rozegrano wyścig na dystansie trzydziestu kilometrów oraz krótki sprint i slalom.
Zróżnicowanie jednostek startujących w regatach było bardzo duże. Oprócz doświadczonych ekip do startu zgłosili się liczni debiutanci. Organizator zaproponował nowy regulamin. Różnił się on znacząco od tego, jaki od lat obowiązuje podczas regat łodzi solarnych rozgrywanych w Holandii. Dlatego w ramach jednej klasy rywalizowały ze sobą łodzie ścigające się w Holandii w różnych klasach.

Wyścig długodystansowy ze startu wspólnego jest na ogół najważniejszy i zazwyczaj decyduje o wyniku końcowym, dlatego wszyscy uczestnicy przygotowywali się do niego bardzo starannie. Mimo to, nie obyło się bez niespodzianek. Dystans trzydziestu kilometrów okazał się zbyt dużym wyzwaniem dla niektórych ekip. Oprócz awarii, które mogą się przydarzyć każdej załodze, część zespołów po prostu źle gospodarowało energią. Duch rywalizacji spowodował, że niektórzy próbowali utrzymać zbyt wysokie tempo, w konsekwencji szybko rozładowując akumulatory.
W niedzielę, 26 czerwca odbyła się uroczysta parada łodzi solarnych. Po paradzie nastąpiła dekoracja zwycięzców. Do ostatniej chwili nie było wiadomo, kto wygrał klasyfikację generalną, gdyż nieznany był sposób przyznawania punktów za poszczególne konkurencie. Z tym większą radością studenci Politechniki Gdańskiej odbierali nagrodę za zwycięstwo w regatach.

W poniedziałek ekipa Korabia wyruszyła w drogę do Holandii, gdzie weźmie udział w regatach Dutch Open Solarboat Challenge http://www.dutchopensolarboatchallenge.org.

Sponsorami ekipy Politechniki Gdańskiej są: ENERGA S.A. i towarzystwo klasyfikacyjne DNV. Koszty wyjazdów pokrył Wydział Oceanotechniki i Okrętownictwa. Budowę nowej łodzi solarnej wsparli ponadto: Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku (śruba napędowa i badania modelowe), Magnum Venus Polska (materiały), Model Art Ostróda (budowa modelu i kopyta).

Źródło Politechnika Gdańska. Dostarczył netPR.pl
Authors

Related posts

Top